arvandparak
روش تولید سودپرک

روش تولید سودپرک

دسته بندی هیدروکسید سدیم از نظر شکل ظاهری

  • سود مایع، که در اثر انحلال سدیم هیدروکسید جامد در آب تولید می شود، سود مایع معمولاً با درصد خلوص 50 درصد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سود پرک (سود سوزآور)، سود پرک به رنگ سفید و بدون بو بوده و به صورت پرک یا پولک عرضه می شود.
  • سود گرانول، سود گرانولی با حالت فیزیکی جامد، رنگ سفید و شبیه گلوله های کوچک برف است که در تولید آن از دقت و ظرافت بیشتری بهره برده می شود زیرا این ماده معمولا به مصرف صنایع داروسازی و نساجی که دارای کاربردهای حساس تری می باشند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سدیم هیدروکسید پودری، که داری دانه هایی نسبتا ریز می باشد.

روش های تولید سود پرک

تقریباً همه سود پرک با الکترولیز محلول کلرید سدیم با استفاده از یکی از سه نوع عنصر: جیوه، دیافراگم و سلولهای غشایی تولید می شود. در فرآیند الکترولیز با هر یک تن کلر، 2.25 تن از 50 درصد سود پرک تولید می شود. ماده خام اصلی در تولید سود پرک، نمک معمولی است که معمولاً به صورت رسوبات زیرزمینی است که به عنوان محلول در یک منبع آب پمپاژ فشار بالا به سطح زمین منتقل می‌شود.

تولید سود پرک به روش جیوه‌ای

در روش جیوه، سدیم به صورت یون آمالگام سدیم جیوه و کلرید به صورت کلر تخلیه می شود. آمالگام به یک محفظه کاملاً جداگانه منتقل می شود و آنجا با آب واکنش نشان می‌دهد. در نهایت محلول هیدروکسید سدیم و گاز هیدروژن تولید می‌شود.

در روش های تولید سودپرک دیافراگم که معمولاً سود پرک با آزبست تولید می‌شود، جریان آب، نمک را از آند به کاتد منتقل و فضای کلر و گاز هیدروژن را از هم جدا می کند. با تخلیه یون‌های هیدروژن، یون های هیدروکسید در محفظه کاتد با یون های سدیم آبی جمع و هیدروکسید سدیم تولید می‌شود.

سرعت جریان مایع ازیک بخش به بخش دیگر مانع برگشت یون های هیدروکسید از کاتد به آند می شود.کلر تشکیل شده در آندها از طریق آب نمک به فضای ایجاد شده توسط پوشش سلول افزایش می یابد.

تولید سود پرک روش غشایی

در فرآیند تولید غشا، تبادل یونی غشا به عنوان مانعی برای جریان‌های مایع و گاز عمل می‌کند و از بین مولفه‌ها تنها به یون‌های سدیم اجازه عبور می‌دهد. یون‌های سدیم به شکل هیدراته رد می‌شوند تا سودیوم هیدروکسید را در کاتد تولید و گاز کلرین در آند آزاد می‌شود.

این غشا، یک غشای کوپلمیر تترافلور و اتیلن یا مونومر فلوریده شده است. وقتی هزینه‌های الکتریسیته کم است و تولید محصول با تغلیظ خاص و خلوص بالا مورد نیاز است، استفاده از سلول‌های مرکوری از سلول‌های دیافراگم ارزان‌تر هستند اما مرکوری باید از منتشر کننده پسماند آن جدا شود.

تولید سود پرک روش سلول دیاگرام

روش سلول دیافراگم در تولید سود پرک، نمک خیس شده در محفظه‌ای شامل آنود تیتانیوم که با ذرات روتنیم و دیگر فلزات پوشش داده شده، قرار می گیرد. در فرایند آنود، حرارت و گاز کلر مایع تولید شده از طریق کلاهک پلاستیکی ­­­­­­جذب و کلر توسط کمپرسور مکیده می‌شود.

نهایتا آب و نمکی که بدون واکنش ماندند از طریق منافذ جدا کننده دیافراگم به محفظه کاتد منتقل و در آنجا آب با کاتد استیل واکنش نشان می دهد. در نتیجه سود مایع ( کاستیک سودا ) و هیدروژن تولید می‌شود. ناگفته نماند دیافراگم، کلر تولید شده از آنود و هیدروژن تولید شده از کاتد را حفظ می‌کند.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com